رئیس سازمان ملی بهره وری:

شورای ملی بهره وری باید تشکیل شود

شورای ملی بهره وری باید تشکیل شود

به گزارش لباس نو، رئیس سازمان ملی بهره وری ایران ضمن اشاره به اینکه، شورای ملی بهره وری باید بعنوان خط مشی گذار تشکیل گردد، اظهار داشت: مشکل و چالش اصلی در شرایط امروز کمبود نیروی کار ماهر است.



به گزارش لباس نو به نقل از مهر، میر سامان پیشوایی در نشست حکمرانی بهره وری که با حضور رئیس صندوق توسعه ملی برگزار شد، اظهار داشت: بند اول سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه بر رشد اقتصادی متوسط هشت درصد با تاکید بر افزایش بهره وری کل عوامل تولید اشاره دارد. در واقع، بالاترین هدف و اولویت برنامه هفتم توسعه کشور، افزایش بهره وری است.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران ضمن اشاره به نظامات حکمرانی در دنیا، اظهار داشت: عدالت اجتماعی، بهره وری، کیفیت زندگی و مشارکت مردمی، ۴ هدف مشترک در تمام نظامات حکمرانی دنیاست.
وی با تاکید بر نسبت بهره وری با رشد اقتصادی، تصریح کرد: هر نوع رشدی از دو طریق رشد نهاده محور و بهره ورمحور اتفاق می افتد که اقتصاد دانش بنیان یکی از شاخه های رشد بهره وری محور است، ازاین رو برای رسیدن به این رشد باید مداخله ما از جنس نوآوری، فناوری با نظام تدبیر باشد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه وجود یکی از موانع بزرگ بهره وری در کشور، نبود انگیزه در قسمت خصوصی است، تاکید کرد: رشد نهاده محور و رشد بهره ورمحور دو بال هستند که باید با هم حرکت کنند و رشدی پایدار خواهد ماند که بر پایه بهره وری باشد.
وی اظهار داشت: سازمان کوشیده است به جای تمرکز بر سیاستگذاری، نقش تنظیم گری خویش را تقویت کند و بیشتر به جاری سازی سیاست ها بپردازد.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به اینکه در کشور ابزار بهره وری کم داریم، خاطرنشان کرد: اگر مقرر است بهره وری در کشور افزایش یابد، ضروری است ابزار استاندارد (فرایند استانداردگذاری)، نوآوری و بهره وری کنار هم باشند تا هدف برنامه هفتم توسعه که رشد ۸ درصدی بهره وری است، تحقق یابد.
پیشوایی خاطرنشان کرد: با تلاشی که صورت گرفت توانستیم احکام خوبی از بهره وری را در برنامه هفتم کشور بگنجانیم، به صورتی که ۴ ماده تبصره از بهره وری در این برنامه وجود دارد. در واقع، ۷۰ درصد از برنامه های سازمان ملی بهره وری ایران در برنامه هفتم توسعه هست.
وی با اشاره به اینکه یکی از موانع بزرگ بهره وری در کشور، نبود انگیزه در قسمت خصوصی است، ازاین رو برای ارتقای بهره وری باید برای مردم، نخبگان، دانش بنیان ها و بخش خصوصی یک فضای بزرگی ایجاد نماییم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بیان نمود: بخش (ب) ماده ۱۱۱ برنامه هفتم کشور بطور دقیق تر به سمت دولت رفته است، به صورتی که نظام سنجش بهره وری خدمات کلیدی دستگاههای اجرایی و تسهیم منافع حاصل از مشارکت دانش بنیان ها در ارتقای بهره وری در اولویت قرار گرفته است.
وی ضمن اشاره به تعریف تولید، اظهار داشت: برخی معتقدند مفهوم بهره وری صنعتی است، چونکه تولید را تحت اللفظی و عرفی ترجمه کرده اند و می گویند بهره وری عوامل تولید و منابع تولید در جاهایی که تولید صورت می گیرد، موضوعیت دارد. در حالیکه بهره وری مفهوم فراشته ای است و به همه تخصص ها و رشته ها مرتبط می باشد و نمی توان فقط آنرا معطوف به تولید کرد.

الزام تشکیل شورای ملی بهره وری

پیشوایی با اشاره به اینکه نظام تقسیم کار ملی بهره وری مبتنی بر نگاشت نهادی است، اظهار نمود: به جهت اینکه حرکت ملی بهره وری در کشور شکل بگیرد باید یک شورای ملی بهره وری بعنوان خط مشی گذار تشکیل گردد.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به اینکه یکی از نقش های کلیدی سازمان، تنظیم گری است، اظهار داشت: تنظیم کری اقتصادی و منابع عمومی، تنظیم گری اداری-حقوقی، تنظیم گری اجتماعی و تنظیم گری نوآوری-فناوری ۴ مجاری تنظیم گری است که این سازمان آنرا دنبال می کند.

مشکل اصلی در شرایط امروز کمبود نیروی کار ماهر است

وی در انتها افزود: هم اکنون نرخ بیکاری در کشور پایین آمده است، این در حالیست که مشکل اصلی در شرایط امروز کمبود نیروی کار ماهر است. برای مثال، آماری که از مهاجرت پرستاران در کشور منتشر می شود، نگران کننده است.

1403/07/14
21:26:26
5.0 / 5
137
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
لباس نو