رئیس كل سازمان امور مالیاتی كشور تشریح كرد؛

صدور و ابلاغ حدود ۸ میلیون اوراق قطعی مالیاتی در نیمه اول سال جاری

صدور و ابلاغ حدود ۸ میلیون اوراق قطعی مالیاتی در نیمه اول سال جاری

به گزارش لباس نو، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: برای نخستین بار حدود ۸ میلیون اوراق قطعی مالیاتی تا پایان شهریور ماه سالجاری بدون رسیدگی صادر و ابلاغ گردید.



به گزارش لباس نو به نقل از مهر، سید محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ضمن اشاره به تحولات مثبت این سازمان جهت هوشمندسازی و اجرای دولت الکترونیک به اقداماتی همچون وصول مالیات بر اساس عدالت مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی، دریافت مالیات از بنگاه های اقتصادی وابسته به نهادهای حاکمیتی، اجرا شدن طرح انتخاب محل مصرف مالیات از جانب مودیان برای نخستین بار در کشور، عملکرد تبصره ۱۰۰ و صفر بودن مالیات نزدیک به ۷۲ درصد اصناف مشمول تبصره ۱۰۰ و… که در ۶ ماه اول سال جاری محقق شده، پرداخت.

صدور ۸ میلیون اوراق قطعی مالیاتی تا پایان شهریور

وی در مورد مهم ترین اقدامات و دستاوردهای سازمان در نیمه اول سال جاری، اظهار نمود: برای نخستین بار حدود ۸ میلیون اوراق قطعی مالیاتی تا پایان شهریورماه سالجاری بدون رسیدگی صادر و ابلاغ گردیده اند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تکیه بر این که رویکرد و گفتمان اصلی نظام مالیاتی تکریم شایسته مودیان است، افزود: در این راستا، اوراق قطعی بیشتر از ۸ میلیون پرونده صاحبان مشاغل برای نخستین بار با کمترین فاصله زمانی از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و تا پایان شهریورماه سالجاری صادر و ابلاغ گردید.
سبحانیان در ادامه ضمن اشاره به این که انجام فرایند صدور و ابلاغ اوراق قطعی صاحبان مشاغل در سالهای قبل حداقل ۶ ماه تا یک سال طول می کشید ولی سال جاری در مدت یک ماه انجام شد، اظهار داشت: تسریع و تسهیل امور مالیاتی مودیان، هم باعث اعتمادسازی و همراهی بیشتر آنها با نظام مالیاتی می شود و هم زمینه افزایش پیشبینی پذیری مالیاتی برای فعالان اقتصادی را فراهم می آورد.

تحقق هوشمندسازی و مالیات ستانی سیستمی در ایجاد ساختار جدید

وی ضمن اشاره به «بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور» بر مبنای هوشمندسازی نظام مالیاتی بخصوص جایگزینی سازوکارهای سیستمی و هوشمند به جای سازوکارهای سنتی و افزایش یک واحد درصدی نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال آینده، اظهار نمود: در جهت اجرایی کردن این موضوع، اخیراً دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی در سازمان امور مالیاتی تشکیل شده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تکیه بر تشکیل این دفتر به منظور تکمیل زنجیره عرضه خدمات مالیاتی فناورانه و محاسبه و مطالبه مالیات به شکل سیستمی اظهار داشت: ایجاد این ساختار جدید در سازمان گام دیگری برای دستیابی به هدف تسهیل و تسریع پیشبرد امور مؤدیان در عرضه خدمات مطلوب مالیاتی و هوشمندسازی نظام مالیاتی، به حساب می آید.
سبحانیان با بیان جزئیات اجرایی این طرح، اظهار داشت: تعیین قواعد حسابرسی سیستمی و صدور اوراق تشخیص یا قطعی سیستمی، تعیین و بازبینی شاخصهای ریسک، تعیین قواعد به کارگیری داده ها در تهیه اظهارنامه پیش فرض در همه منابع مالیاتی، تولید اظهارنامه برآوردی سیستمی در تمامی منابع مالیاتی و تهیه و بازنگری فرایندهای عملیاتی موردنیاز در سامانه های مالیاتی همچون وظایف دفتر مذکور است.

مالیات صفر برای حدود ۷۲ درصد از اصناف مشمول تبصره ماده ۱۰۰

وی همینطور ضمن اشاره به این که سال جاری مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی صاحبان اصناف و مشاغل در ارتباط با عملکرد شغلی آنها در سال ۱۴۰۲ با یک ماه تأخیر شروع شد و تا نیمه مردادماه تمدید گردید، اظهار داشت: مجموعاً ۸ میلیون و ۲۴ هزار و ۸۵۱ مودی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم بودند که ۷۲ درصد از آنها (۴، ۹۹۴، ۴۸۶ مودی) برای عملکرد سال ۱۴۰۲ مالیات مقطوع صفر داشته اند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ضمن اشاره به این که مالیات تعیین شده برای ۸۷ درصد صاحبان اصناف و مشاغلی که از راه تبصره ماده ۱۰۰ اقدام نموده بودند، کمتر از ۲۰ میلیون تومان بود، اضافه کرد: صرفا مالیات ۵.۹ درصد مودیان یعنی ۵۶۱ هزار و ۹۹۴ پرونده، بیشتر از ۵۰ میلیون تومان تعیین شد.
سبحانیان در ادامه تصریح کرد: نیمی از رقم مالیات مقطوع بهره برداران از ظرفیت تبصره ماده (۱۰۰) با تمرکز بر ۲ درصد مؤدیان وصول شده است و حدود ۹۰ درصد مالیات مقطوع (در حدود ۳۳۵ هزار میلیارد ریال)، از جانب تنها ۱۲ درصد از مؤدیان حقیقی (حدود ۸۴۲ هزار مؤدی با درآمد بالا) در سال ۱۴۰۳ قطعی شده است.
وی در مورد بیشترین سرانه مالیات قطعی در متقاضیان استفاده از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم، خاطرنشان کرد: رتبه اول داروسازان با ۸۴ میلیون تومان، رتبه دوم دندان پزشکان با ۷۸ میلیون تومان، رتبه سوم بیمارستان ها با ۶۵ میلیون تومان، رتبه چهارم پزشکان با ۵۲ میلیون تومان و در طرف مقابل کمترین سرانه مالیات قطعی متقاضیان در ارتباط با نانوایان سنتی و صنعتی با ۲ میلیون تومان و خرده فروشان میوه و تره بار با ۳ میلیون تومان هستند.

افزایش ۴۹ درصدی درآمدهای وصولی سازمان در نیمه اول امسال

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ضمن اشاره به افزایش ۴۹ درصدی درآمدهای وصولی سازمان در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، عنوان کرد: در این دوره زمانی مجموعاً ۵۱۱ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان درآمد وصول کردیم که حدود ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.
وصول قطعی مالیات از تمام بنگاه های اقتصادی حاکمیتی
سبحانیان در رابطه با وضعیت پرداخت مالیات توسط نهادها و بنیادهای حاکمیتی و بنگاه های اقتصادی وابسته به ارگان ها، اظهار داشت: قوانین مالیاتی در رابطه با این نهادها و بنیادها و بنگاه های اقتصادی آنها تفاوتی با قوانین مالیاتی در رابطه با سایر شرکت ها ندارد. هر فعالیت اقتصادی که توسط این مجموعه ها انجام گیرد مطابق قانون مشمول مالیات است و باید مالیات متعلقه را پرداخت کنند. برخلاف برخی اظهارنظرهای نادرست، بر مبنای معافیت این مجموعه ها از مالیات، در سالهای اخیر شاهد افزایش قابل توجه میزان مالیات پرداختی توسط آنها بوده ایم و این مودیان در زمره مودیان خوش حساب مالیاتی قرار دارند.

وصول ۲۹ همت از محل مبارزه با فرار مالیاتی

وی در ادامه با تشریح عملکرد و دستاوردهای سازمان امور مالیاتی با تکیه بر سیاست مهم مبارزه با فرار مالیاتی با هدف برقراری عدالت مالیاتی کشور که از ابتدا مورد توجه این سازمان بوده، اظهار داشت: در نیمه اول سال جاری، تعداد ۵۱۷۲ برگ مطالبه مالیات از محل کشف فرار مالیاتی صادر شده که میزان مالیات مطالبه شده در آنها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اصل مالیات و ۹ هزار میلیارد تومان جرایم متعلقه آنها بوده، این میزان کشف فرار مالیاتی از تعداد ۸۱۳۹ مؤدی و بیشتر از ۹۵۰ فقره بازرسی صورت گرفته است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: در جریان این رسیدگی ها تعداد ۳۶۶۴ برگ تشخیص و ۱۵۰۸ برگ قطعی صادر شده و ۱۵۹ مؤدی جدید مالیاتی کشف و ۶۰۰ شرکت (شخص حقوقی) هم در لیست اشخاص فاقد اعتبار مالیاتی درج شدند.

برای نخستین بار مودیان خودشان محل مصرف مالیاتشان را انتخاب کردند

سبحانیان ضمن اشاره به یکی از مهم ترین دستاوردهای این سازمان در سال گذشته و به سبب تحقق تصویب «آئین نامه اجرای نشان دار کردن مالیات ها» در تیرماه سال جاری، اظهار داشت: بر طبق این آیین نامه و با آماده سازی سریع زیرساخت این کار توسط سازمان امور مالیاتی، مؤدیان توانستند در زمان پرداخت مالیات خود در جریان عرضه فرم تبصره ماده ۱۰۰ در سالجاری، برای نخستین بار محل خرج و مصرف مالیات های پرداختی خویش را تعیین کنند.
وی در رابطه با اجرایی شدن این قانون در جهت فرهنگ سازی پرداخت مالیات و ایجاد همدلی در پرداخت مالیات برای آبادانی کشور، اظهار داشت: تابحال حدود ۳۵۰ هزار نفر از اصناف مبادرت به انتخاب محل خرج کرد مالیات های پرداختی خود کرده اند. این افراد مجموعاً با پرداخت رقمی بیشتر از ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و اختصاص آن به این پروژه ها بیشتر از ۵۷ درصد اعتبار لازم برای اجرا و تکمیل پروژه های دلخواه خویش را در سطح کشور تأمین کرده اند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی ضمن اشاره به این که در طرح «نشان دار کردن مالیات ها» پروژه هایی که در ارتباط با بخش حمل و نقل در کشور بوده اند بیشترین تعداد مشارکت کننده را به خود اختصاص داده اند، اظهار داشت: تابحال در این بخش بیشتر از ۶۴ هزار نفر مشارکت کرده اند و با پرداخت رقمی حدود ۱، ۲۰۰ میلیارد تومان توانسته اند حدود ۶۰ درصد اعتبار مورد نیاز این بخش را تأمین کنند.
وی افزود: پس از بخش حمل و نقل، بخش های آموزش و پرورش، منابع آب، بهداشت و درمان و ورزش و تفریحات بیشترین استقبال از طرف مودیان مشارکت کننده در طرح نشان دار کردن مالیات را به خود اختصاص داده اند.
سبحانیان با تکیه بر اجرایی شدن طرح نشان دار کردن مالیات و انتخاب محل هزینه کرد مالیات پرداختی اصناف و صاحبان مشاغل، اظهار داشت: مؤدیان می توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی در این طرح ملی مشارکت کنند.

1403/07/03
13:04:32
5.0 / 5
229
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
لباس نو